Maandag, 26 maart, was het 125 jaar geleden dat wachtmeester van de Koninklijke Marechaussee Geraard Hoekman in Oss werd vermoord. Op deze dag zijn hij en opperwachtmeester Arend Mintjes herdacht. Brigadegeneraal Vincent Egbers van de Koninklijke Marechaussee en burgemeester van Oss Wobine Buijs-Glaudemans waren hierbij aanwezig. Zij onthulden de gerestaureerde grafsteen en informatieve bordjes bij de graven van Hoekman en Mintjes.

Warme woorden bij de gerestaureerde grafsteen van Hoekman en een bloemenhulde werden begeleid met militair ceremonieel. Het Historisch Depot der Koninklijke Marechaussee verzorgde stijlvol het ceremonieel en een koperensemble van het Trompetterkorps der Koninklijke Marechaussee blies stemmige muziek.

Op de herdenking waren achterkleinzoon Aart Hoekman en achter-achterkleindochter Eva Hoekman aanwezig.

Wachtmeester Hoekman en opperwachtmeester Mintjes

Geraard Hoekman speelde een belangrijke rol bij de aanpak van de landelijk beruchte Osse criminaliteit. Hij had felle opsporingsmethoden, waaronder gedwongen ontslag voor fabrieksarbeiders die niet meewerkten aan zijn onderzoek. Hij maakte zich hiermee niet geliefd in het industriële Oss. Op 26 maart 1893 werd hij vermoord. Opperwachtmeester Arend Mintjes speelde een grote rol bij het bestrijden van criminaliteit in Oss in de jaren dertig. Hij kwam vlak na de Tweede Wereldoorlog om het leven na een verkeersongeluk. Beiden verdienen een zichtbare plek in de geschiedenis.

Geraard Hoekman

Tentoonstellingen over crimineel Oss

Bij het Stadsarchief Oss kunt u de tentoonstelling ‘Crimineel Oss? Het mes op de keel van het Osse imago’ zien. Tot en met 12 mei is er in de aula van begraafplaats Hoogen Heuvel in Oss een kleine expositie te zien over de criminaliteit in Oss.

Het ligt in de bedoeling om binnenkort ook in het Marechausseemuseum aandacht te besteden aan wachtmeester Hoekman en Oss.